مدلینگ یکی از شغل های صنعت فشن که در دنیای امروز دارای محبوبیت زیادی است، حرفهی مدلینگ است. شرایط مدل شدن در کشورهای مختلف باهم فرق می کند و هر کشوری برای این شغل شرایط مخصوص به خود را دارد . زندگی اشرافی سوپرمدلها نشان از درآمد بالای این شغل میدهد، اما صحبت با مدلهایی که تازه شروع به کار کرده اند و شناخته شده نیستند، چیزی خلاف این موضوع را می گوید.
میزان مبلغی دریافتی مدلها نسبت به حوزه ی فعالیتشان، متفاوت است به عنوان مثال اگر مدل تازهکاری باشید و بخواهید در حیطهی Fashion show و رانوی فعالیت کنید، برای شناخته شدن، مجبور هستید مدلینگ مجانی شوید و احتمالا تا مدتها هیچ مبلغی را از برندها دریافت نمیکنید. اگه شناخته شدهتر باشید و مدتی از شروع کارتان گذشته باشد، بین ۸۰۰ تا ۲ هزار دلار برای هر فشن شو دریافت میکنید که این مبلغ برای هر برند متفاوت است. مدلهای مشهور و سوپرمدلها 20 هزار دلار برای شرکت در هر فشنشو می گیرند! خیلی از برندها هم مبلغی را به مدلینگ لباس و اکسسوری(accessory) پرداخت نمیکنند و به جای آن لباس و محصولات مجانی به مدلها پیشنهاد میدهند که ارزش این محصولات معمولا در حد ۲ هزار دلار است.
درآمد مدلینگ در حوزه های دیگر فشن به شکل ساعتی محاسبه میشود و نسبت به عملکرد و سابقهی آنها این مبلغ تغییر کند. این نوع درآمد در مدلینگ (modeling) برای مجلات و ادیتوریالها، تبلیغات، کاتالوگ و این دسته از فعالیتها محسوب میشود. اصولا درآمد تبلیغات از ادیتوریالهای مجلات بیشتر است و بسیاری از مدلها برای شهرت در ادیتوریالهای مجلات مشهور بدون دریافت هزینه حضور پیدا میکنند.
فعالیت در حرفهی مدلینگ به دو نوع تقسیم میشود؛ فریلنس و همکاری با آژانس مدلینگ. اگر به صورت فریلنس کار کنند، مدل ها باید خودشان برای برندها و کارفرماها پورتفولیو(portfolio) بفرستند و همهی هماهنگیها هم به پای خودشان است. اما اگر با آژانسهای مدلینگ همکاری کنند، آنها هستند که با کارفرماها شرایط کار و قرارداد را هماهنگ میکنند و احتمالا پیدا کردن موقعیتهای شغلی برایشان راحتتر میشود. یکی از مشکلاتی که اکثر مدلها در همکاری با آژانسهای مدلینگ دارند؛ دریافت حقوق از سمت آژانس است. با اینکه خیلی از آژانسهای مدلینگ می گویند که تاخیر در پرداخت به خاطر تاخیر از طرف برندها و کارفرماهاست،اما مدل ها گفته اند تا وقتی که خودشان پیگیری نکنند هیچ مبلغی از طرف آژانس به آنها داده نمی شود.
خیلی از مدل ها برای کسب درامد بیشتر به شهرهایی که فشن در آنها اهمیت بالایی دارد مهاجرت می کنند. و برای اقامت در آن شهر ویزا کاری خود را از اژانش ها دریافت می کنند. به همین علت مدل ها برای دریافت درامدشان با مشکل مواجه می شوند و بخاطر ترس از دست دادن موقعیت شغلی که دارند حق هیچگونه اعتراضی ندارند. علاوه بر این آژانس ها گاها هزینه هایی از حقوق مدل ها کم می کنند که خود مدل ها از آن بی خبرند؛ هزینههایی همچون حضور در وبسایت آژانس، رفت و آمد، عکاسی و چاپ پورتفولیو، نوشتن قرارداد، تماس با کارفرما و ... . هزینهی رفت و آمد، به خصوص در فصل فشنویک، یکی از هزینههای سنگین برای مدلهاست که در نهایت درآمد آنها را تحتالشعاش قرار میدهد. آژانسهای مدلینگ سایز و وزن مدلها را کنترل می کنند و گاهی برای کنترل این موضوع باشگاهها و دکترهای تغذیهی گران قیمتی به مدلها معرفی میکنند که هزینهی آنها بر عهدهی خود مدل است.
با توجه به همهی اینها، شایددوست داشتید بدانید که برای مدل شدن چه باید کرد اما فراموش نکنید که شاید مدلینگ برای مدلهای مشهور حرفهای پردرآمد باشد، اما هزینههای سنگین این حرفه ممکن است کار را برای تازه واردها سخت کند.
در ادامهی این وبلاگ به درآمد سالیانهی مدلهای مشهور از نگاه مجلهی فوربز در سال ۲۰۱۸ نگاهی میکنیم .
رزی هانتینگتون (Rosie Huntington): ۱۱.۵ میلیون دلار
دوتزن کروس(Doutzen Kroes): ۸ میلیون دلار
کندال جنر: ۲۲ میلیون دلار
کریسی تیگن(Chrissy Teigen): ۱۱.۵ میلیون دلار
کارلی کلاس: ۱۳ میلیون دلار
جی جی حدید: ۹.۵ میلیون دلار
ژیزل بوندشن: ۱۰ میلیون دلار
کارا دلوین: ۱۰ میلیون دلار
جوان اسمالز: ۸.۵ میلیون دلار
بلا حدید: ۸.۵ میلیون دلار
- ۰۰/۰۲/۰۷